چگونه توسط دروپال نرم افزاری به عنوان سرویس کسب و کارمان بسازیم

تصویر چگونه توسط دروپال نرم افزاری به عنوان سرویس کسب و کارمان بسازیم

 

وب کاران - آیا تا به حال به ایجاد یک نرم افزار دروپالی به عنوان سرویسی برای کسب و کارتان۱ فکر کرده اید؟منظورم فروش دروپال بعنوان یک سرویس نیست بلکه منظورم فروش نرم افزاری با زیر ساخت دروپالی و مبتنی بر یک مدل اشتراکی است که از دروپال بعنوان مبنایی برای ایجاد حساب کاربری، مدیریت و پیاده‌سازی کسب و کارتان استفاده می‌کند و در این نرم افزاری که به عنوان سرویسی برای کسب و کارتان(SaaS business) است، دروپال بعنوان ابزاری برای ارائه سرویس و کنترل تمام فرآیندهای کسب وکارتان عمل خواهد کرد.بله،درست  فکر کرده اید.این عالی است!این همان کاری است که ما در بیش از ۱۲ ماه گذشته انجام داده ایم، و من می‌خواهم در این پست وبلاگی تجربیاتم را با شما به اشتراک بگذارم (و اگر شما هم تجربیاتتان را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید خوشحال خواهیم شد). تمام جزئیات و مولفه هایی که برای ساختن Drop Guard به کار بردیم را به شما نشان خواهیم داد.Drop Guard یک بروزرسان اتوماتیک دروپالی به عنوان یک سرویس است (DAUaaS)۲، و شامل مدیریت و تحویل محتوا، مدیریت اشتراک، مدیریت ارتباط مشتری (CRM) و حساب کاربری می شود که همگی مبتنی بر پلت فرم ERPAL هستند.

من هنوز راجع به یک نرم افزار به عنوان سرویس کسب و کار(SaaS business) که کامل و بی نقص است صحبت نمی‌کنم، بلکه راجع به استارت آپی صحبت می کنم که در آن کنترل هزینه اهمیت زیادی دارد و سرعت عمل یکی از مهمترین پارامترهای لازم برای رشد و پیشرفت آن است.

البته که هم اکنون سرویسهای زیادی برای CRM ، پرداخت، محتوا، ارسال نامه، حساب کاربری و غیره وجود دارند اما آیا تا به حال تمام هزینه های این سرویسهای مجزا ،بعلاوه‌ی زمان و پول لازم برای ترکیب صحیح آنها را محاسبه کرده اید؟

و آیا اطمینان دارید انتخابتان برای آینده هم انتخاب دقیق و درستی خواهد بود؟ می خواهم به شما نشان دهم که چگونه دروپال به عنوان یک چارچوب نرم افزاری متن باز بسیار منعطف، نه تنها تمام آن ویژگیها را در بر می گیرد بلکه در مراحل اولیه‌ی نرم افزار به عنوان سرویس کسب و کارتان(SaaS business)، موجب صرفه جویی در هزینه هایتان شده و باعث می شود در آینده نیز همچنان انعطاف پذیر و سریع باقی بمانید.در زیر لیستی از ابزاری را می بینید که ما در ساختن اجزاء سرویس Drupal Guard از آنها استفاده کرده ایم.

                        

 

                                                                                     اجزاء یک نرم افزار به عنوان سرویس کسب و کار/Business Application SaaS 

  محتوا: این صفحه ای است که شما در آن تمام مزایا و امکانات سرویستان را به مشتریهای بالقوه معرفی می کنید. این صفحه عمدتاً محتوا محور بوده و لیستی از برنامه هایی که مشتریهای شما می توانند در آن اشتراک داشته باشند را ارائه می‌دهد. از آنجائیکه دروپال تمام این ویژگیها را حاضر و آماده در اختیارتان قرار می دهد هیچ چیز خاصی در مورد این قسمت وجود ندارد. نقطه‌ی قوت دروپال این است که با تمام ویژگیهای دیگری که در زیر فهرست شده‌اند در یک سیستم یکپارچه می شود. با وجود ساختار انعطاف پذیر دروپال و با استفاده از ماژول Rules ، می توانید محتوا و ارسال نامه‌ها را به صورت خودکار در آورید تا کاربران در طول دوره‌ی آزمایشی به مشارکت خود ادامه داده و به این صورت آنها را به استفاده از سرویستان متقاعد کنید تا اشتراک کامل را خریداری کنند. 

 ثبت نام آزمایشی: وقتی کاربری فقط برای استفاده از ایمیلش ثبت نام می کند، می خواهد در طول یک دوره‌ی آزمایشی رایگان، استفاده از سرویس شما را محک بزند. دروپال این ویژگی ثبت نام را حاضر و آماده در اختیارتان قرار می‌دهد. به  منظور پیاده سازی برنامه تان( اگر برای هر کاربری یک نسخه‌ی جداگانه را اجرا می کنید) می توانید توسط Rules پیاده سازی را شروع کنید.با استفاده از ماژول Commerce_license می توانید یک نوع محتوا با دسترسی موقت x – روزه ایجاد کنید و هنگامیکه کاربر مجوز را خریداری و پرداخت کرد،نوع محتوای commercial آن را جایگزین کنید.

 درگاه پرداخت: پس از اتمام دوره‌ی آزمایشی، کاربر یا باید برای استفاده از سرویس شما آن را خریداری کند یا دیگر از آن استفاده نکند. این فرآیند شاید شبیه روند پرداخت در یک فروشگاه آنلاین باشد. این مرحله شامل اشتراک در یک  درگاه پرداخت دوره‌ای و تکمیل فرم اطلاعات تماس می باشد ( به منظورثبت گزارش کامل این مشترک در CRM ).

ما از Drupal commerce برای ساختن فرآیند سفارشی پرداخت و ازcommerce products  برای ایجاد برنامه های اشتراک استفاده کردیم.می توانید با ارسال یک یا چند ایمیل، کاربر را از اتمام دوره‌ی آزمایشی آگاه کرده و او را تشویق کنید تا ارتباطش را قطع نکند. باز هم Rules و ساختار منعطف دروپال در این زمینه کمک زیادی خواهند کرد.

 حساب کاربری: لازم است سوابق مشتری خود را در یک سیستم  CRM ثبت کنید، چراکه این اسناد یکی از با ارزشترین اطلاعات در نرم افزار به عنوان سرویس کسب و کارتان (SaaS business) محسوب می شوند.لازم نیست از همان شروع کار یک CRM گران و با تمام امکانات داشته باشید، اما به گونه ای باشد که همزمان با رشد و پیشرفت کسب و کارتان بتوان آن را توسعه داد و ویژگیهای لازم را به آن اضافه کرد.اولین و تنها ویژگی ای که در ابتدا ضروری است، لیستی از مشتریها (یا مشترکان شما) به همراه لیستی از سفارشات آنها و فاکتورهای مرتبط ( پرداخت شده یا نشده) می باشد. از آنجائیکه ما از هسته‌ی CRM برای ایجاد CRM استفاده می‌کنیم می توانیم توسط فیلدها به مرور،جزئیات بیشتری را به اطلاعات تماس اضافه کنیم ، با استفاده از ویوز لیستهای قابل فیلتر کردن را بسازیم و همچنین اشتراک ها (سفارشات فروش) را به اطلاعات تماس ارجاع داده و فاکتورها را ایجاد کنیم ( یک بسته‌ی نرم افزاری با نوع محتوای سفارش فروش که از پیش تنظیم شده با عنوان ماژول فاکتور ERPAL ‪(ERPAL invoice module)‬.

  پرداخت در فواصل معین: اگر نرم افزار به عنوان سرویس کسب و کارتان (SaaS business) را بر اساس یک مدل مبتنی بر اشتراک راه اندازی کرده اید که در آن مشتریهای شما به طور دوره ای برای استفاده از سرویس شما پرداخت می کنند،دو گزینه برای پردازش پرداخت ها در فواصل معین دارید. مدیریت پرداخت ها توسط خودتان حتی ارزش امتحان کردن را هم ندارد چراکه بسیار پرخطر، نا امن و گران است. بنابراین برای مدیریت پرداخت ها در فواصل معین یا از Stripe استفاده کنید یا می توانید از هر درگاه پرداختی برای پردازش پرداخت های یک زمانه استفاده کنید و ویژگی پرداخت در فواصل معین دروپال را هم پیاده سازی کنید. برخی سرویسهای پرداخت SaaS دیگری هم وجود دارند که نگاه کردن به آنها هم ضرری ندارد.ما به منظور پیاده سازی ویژگی پرداخت در فواصل معین،گزینه‌ی دوم را انتخاب کردیم که شامل Paymill  برای پردازش پرداخت ها در ترکیب با commerce_license و commerce_license_billing می باشد.برای هر مشتری با اشتراک فعال، ماهیانه یک فاکتور ایجاد شده و مبلغ آن از طریق درگاه پرداخت مطالبه می شود.سپس فاکتور آماده‌ی پرداخت شده و سرویس دهی ادامه می یابد. فاکتور را می توان در پورتال دانلود کرد تا به عنوان دیتابیس و یا یک فایل PDF هم در دسترس متصدی SaaS و هم مشتری باشد.

 پیاده سازی: بدون پرداختن به جزئیات خیلی ریز در پیاده سازی برنامه‌های کاربردی ‌، Docker ابزار نیرومندی در پیاده سازی برنامه های تک موردی برای مشتریانتان است.اگر شما قصد فروش برنامه های کاربردی مبتنی بر دروپال از طریق یک مدل  SaaSرا داشته باشید، همچنین شاید بد نباشد پلت فرمهای دروپالی مبتنی بر API از قبیل Platform.sh یا Pantheom و یا Acquia Cloud را هم در نظر داشته باشید.این پلت فرم ها پیاده سازی را بسیار راحت کرده و یکپارچه سازی آن را آسان می کنند.به منظور جداسازی محتوای مربوط به هر کاربر می توانید از نمونه های چند سایتی دروپال یا سیستم دسترسی دروپال استفاده کنید (مورد آخری ممکن است خیلی مشکل ساز باشد و عملکرد داده های حجیم را تحت تاثیر قرار دهد!). اگر برنامه‌ی شما حجم بزرگی از اطلاعات را تولید می کند (entities یا nodes) من نمونه های تکی با استفاده از Docker یا یک پلت فرم دروپالی را پیشنهاد می کنم.از آنجائیکه Drop Guard پیاده سازی را به صورت خودکار انجام می دهد و به همین دلیل داده های زیادی را تولید نمی کند، ما همه‌ی مشترکانمان را در یک نمونه‌ی دروپالی مدیریت می کنیم اما بروزرسانی جداگانه سرور را به صورت افقی مقیاس پذیر نگه می داریم. 

                       

                                                                         ساختن نرم افزار به عنوان سرویس کسب و کار/SaaS business خودتان را شروع کنید

اگر قصد دارید نرم افزار به عنوان سرویس کسب و کار/ SaaS businessخودتان را راه اندازی کنید،نیازی نیست از صفر شروع کنید.پلت فرم ERPAL به صورت رایگان موجود است،این پلت فرم به آسانی قابل سفارشی سازی است و با استفاده از ماژولهای contrib دروپال مانند Commerce ، CRM Core و Rules تمام مولفه های لازم برای راه انداختن یک فرآیند نرم افزار به عنوان سرویس کسب و کار/ SaaS businessرا به هم مربوط و متصل می کند.با انتخاب پلت فرم ERPAL در واقع شما ابزاری را در اختیار دارید که به شما این امکان را می دهد که نرم افزار به عنوان سرویس کسب و کارتان/SaaS business را خیلی سریع توسعه داده و بتوانید آن را با هر چیز جدیدی که در آینده‌ی نزدیک با آن مواجه خواهید شد تطبیق دهید.پلت فرم  ERPAL تمام مولفه های لازم برای CRM و حساب کاربری را دربرگرفته و به خوبی با Stripe (و موارد بسیار دیگری،به لطف Drupal Commerce) و همچنین درگاه پرداخت تان (پرداخت در فواصل معین) یکپارچه می شود. ما می توانیم از طریق انواع محتوا/entities، فیلدها/fields، rules و ویوز/views ، عملکردهای پیش فرض را تغییر داده و پلت فرم نرم افزار به عنوان سرویس کسب و کار/platform SaaS business را بسط و توسعه دهیم. ما با استفاده از چندین ماژول contrib ، پلت فرم ERPAL را توسعه دادیم تا بتوانیم محصولات دارای مجوز را مدیریت کنیم           (commerce license   و commerce license billing ). اگر اطلاعات بیشتری راجع به مفاهیم هسته ای پلت‌فرم  ERPAL می خواهید به پست وبلاگی قبلی که در مورد چگونگی ساخت برنامه های کاربردی تغییر پذیرکسب و کار با استفاده از پلت فرم ERPAL می باشد مراجعه کنید.

این توضیحی بود راجع به اینکه ما چگونه Drupal Guard را که یک سرویس برای اتوماتیک کردن بروزرسانی های دروپال است را ساختیم همراه با شرح یکپارچه سازیهایی که برای توسعه‌ی آن انجام دادیم و گزارش فرآیندهای پیاده سازی آن.از آنجائیکه مدت زمان زیادی نیست که ما نرم افزار به عنوان سرویس کسب وکار مان/ SaaS business راه اندازی کرده‌ایم، همواره با ارسال پست‌هایمان شما را از آخرین اخبار در طول مسیرمان به سمت تبدیل شدن به یک نرم افزار به عنوان سرویس کسب وکار/ SaaS business کامل و بی نقص مطلع خواهیم کرد.به عنوان مثال، قصد داریم به منظور ایجاد ترافیک ، ویژگیهای اتوماسیون بازاریابی و مقیاسات متریک را اضافه کنیم. ما در اینجا تجربیاتمان را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت و خوشحال می شویم اگر شما هم در قسمت نظرات تجارب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

۱.Software-as-a-Service (SaaS) business

۲. Drupal-auto-updater-as-a-service

Nike Air Huarache

میدان آرژانتین - خیابان وزرا - خیابان شهید رفیعی (۲۰) - پلاک ۱۰ - طبقه ۴ - واحد ۷ و ۸
طراحی سایت با دروپال (وب کاران)