
- ۱۲۳ رؤیت
وب کاران- اکنون که شرکت خود را تاسیس کردهاید، چگونه می توانید باعث رشد و توسعهی آن شوید؟
شروع و ساختن هر چیزی از صفر، بسیار چالش برانگیز است چه برسد به تاسیس یک شرکت تمام عیار.ساختن یک خانه، طراحی یک دورهی جدید در مدرسه و یا حتی شروع یک لیگ فوتبال جوانان جدید در جامعه، همهی این موارد میتوانند چالشهای زیادی را برایتان ایجاد کنند. اما همهی کارآفرینان موفق در دو ویژگی مشترک هستند، یکی پشتکار و دیگری تمایل به یادگیری و سازگاری با تغییرات در مسیر رشد و توسعهی کسب و کارشان است. به عنوان رهبر یک تیم، مهم نیست تا چه اندازه واجد شرایط و شایسته هستید، یا چه مقدار در مورد یک موضوع خاص دانش و اطلاعات دارید، به منظور دستیابی به موفقیت باید تا جایی که ممکن است و به هر سختی که شده به سمت جلو پیش بروید،حتی وقتیکه به معنای پذیرش نوعی از شکست باشد، تا اینکه منجر به توسعه و در نهایت رونق کسب و کارتان شود.
در این مقاله برخی مسائل کلیدی که لازم است صاحبان و رئیسان شرکتهای دروپالی به منظور افزایش شانسشان برای ایجاد یک شرکت موفق، مد نظر داشته باشند را مطرح میکنیم،از جمله:
- ایجاد یک برنامه برای کسب و کار
- برقراری فرهنگ سازمانی
- استخدام افراد مناسب
- رشد و توسعه چگونه شرکتتان را تغییر خواهد داد
- دستیابی به مشتریان ایده آل
- آماده شدن برای رشد و توسعه
رئیس هر کسب و کاری که شرکت دروپالی خودش را تاسیس کرده باشد، می داند که شکلگیری و شروع هر کسب و کاری مستلزم چالشهای زیادی است. پرسشهایی در مورد سرمایه گذاری، ایجاد یک برنامهی مطمئن برای کسب و کار،یا طراحی بخشهای مختلف مورد نیاز، مسائلی هستند که موسسان تمام شرکتها قطعاً با آن مواجه میشوند. در ضمن، مهم است بدانید که دایر کردن یک شرکت ، هم برای شما و هم برای خانوادهتان به چه بهایی تمام خواهد شد. هنگامیکه تصمیم گرفتید که به دنبال علاقهتان بروید و یک شرکت را تاسیس کنید، باید این واقعیت را بپذیرید که در این راه، پیروزیها و شکستهایی نیز خواهید داشت. در عین حال بسیار مهم است بدانید که پیروی از علاقهتان تنها راهی است که بفهمید براستی قادر به ساختن چه چیزی هستید.
اما بعد از دستیابی به اولین موفقیت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اولین پروژه میتواند بسیار ارزشمند باشد و تثبیت یک مشتری راضی، حس خیلی خوبی است، اما یک شرکت چگونه می تواند از همین جا رشد و توسعهی خود را شروع کند؟ اغلب گفته می شود که ساختن یک چیز جدید صرفاً آغاز کار است چرا که چالش واقعی در حفظ، نگهداری و رشد و توسعهی آن است. بعد از اینکه شرکت خود را تاسیس کردید، اعضای اولیه تیم را استخدام کردید و توانستید تعدادی از مشتریان را ثابت نگهدارید، چگونه مراحل بعدی برای ساختن یک کسب و کار مانا را طی خواهید کرد؟ در اینجا، برای آن دسته از شرکتهایی که مشغول به کار در جامعهی دروپال هستند، برخی نکاتی که هنگام شروع رشد و توسعهی کسب و کارشان بایستی مد نظر داشته باشند را ذکر کرده ایم.
- چگونه میتوانم برنامهای برای کسب و کارم ایجاد کنم؟
گاهی ایجاد یک برنامهی کسب و کار مانند انجام یک کار طاقت فرساست، اما واقعیت این است که تا به حال تقریباً هر کسب و کاری، از برخی نقطه نظرات مجبور به ایجاد یک برنامه بوده است. گرچه ممکن است تعدادی افراد خلاق در بین کارمندان هر شرکتی باشند، اما طراحی برنامهای که کسب و کار بتواند به منظور رشد و دستیابی به موفقیت از آن پیروی کند نیز مهم است. از آنجائیکه بسیاری از افراد می خواهند شرکتشان هرچه سریعتر پیشرفت کند، بنابراین مهم است به یاد داشته باشند که برنامه ای را تنظیم کنند که در ترسیم مسیرشان برای رسیدن به رشد و توسعه ؛ نیازها، آمال و سطح انرژی شان را هم در نظر گرفته شود. در اینجا تعدادی از منابعی که در طراحی برنامهی کسب و کار شرکتتان میتوانند به شما کمک کنند را آوردهایم.
- U.S. Small Business Administration
- Harvard Business Review
- Stanford Graduate School for Business
- Entrepreneur Magazine
- Center for Business Planning
- Bplans
- هدایت و کنترل در مواجهه با مشکلات فزاینده
بعد از گذشت چند سال اول از زمان تاسیس یک شرکت، کاملاً عادی است که مالک کسب و کار این سوال لفظی را مطرح کند که" بعد از این باید چه کار کنم؟" حتی اگر هم تمایلی به گسترش شرکتتان نداشته باشید و بخواهید به پیمودن همان مسیر اولیه تان ادامه دهید، باز هم چیزهای زیادی را باید در نظر بگیرید. هنگامیکه در سال ۲۰۱۴ در کنفرانس جهانی دروپال در آمستردام، این سوال برای رهبران شرکتها مطرح شد، دو موضوع متدوال ایجاد شد:
- چگونگی رشد و توسعهی شرکت
- نوع مشتریان مورد نظر
یکی از مباحث دشوارتری که در زمینهی اداره و مدیریت یک شرکت ، تاکنون کمتر در موردش صحبت شده این است که " چه نوعی از فرهنگ سازمانی را می خواهم؟" همهی ما می دانیم که زندگی شرکتی می تواند بسیاری از تا دیروقت کار کردنها و سر و کله زدن با مشتریان طلب کار را شامل شود. ایجاد و برقراری یک فرهنگ سازمانی میتواند نقش مهمی در موفقیت یا شکست شرکتتان داشته باشد.
- چگونه محیطی خلاق و سازنده ایجاد کنم؟
سبک کاری اشخاص با هم فرق دارد و هرکدام در مقابله با استرس رویکرد خاص خودش را دارد. سوال این است که شرکت شما چگونه می تواند به تامین نیازهای هریک از کارکنانش کمک کرده و یک محیط سرشار از موفقیت و سازندگی را فراهم کند؟ برخی از شرکتها یک اتاق بازی دارند که در آن میز پینگ پنگ یا بازیهای ویدئویی قرار میدهند تا به این ترتیب کارمندانشان جائی را برای کاهش و رهایی از استرس داشته باشند. برخی دیگر هم یک ساعت در هفته را به ساعت خوشحالی اختصاص داده و همگی از شرکت خارج شده و به جائی که فضای آرامش بخش تری داشته باشد میروند.
موضوع دیگری که کارمندان این نسل به آن توجه دارند این است که ساعتهای کاری شرکت تا چه حد قابل تغییر هستند؟ برخی افراد هنوز ترجیح میدهند که از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر کار کنند اما بسیاری دیگر هستند که ترجیح میدهند خودشان امکان تنظیم برنامه زمانی شان را داشته باشند. همچنین، نظرتان در مورد اینکه به کارمندانتان اجازهی کار از خانه بدهید چیست؟ شما به عنوان یک کارفرما، در مورد اینکه کارمندانی داشته باشید که با برنامه های زمانی مختلف برایتان کار کنند چه نظری دارید؟ این رویه چه تاثیری بر روی کار گروهی و روحیهی همکاری خواهد داشت؟
درحالیکه این ایده ها، لزوماً ایده های انقلابی نیستند، اما برخی از رهبران کسب و کار در برخورد با این نوع از نیازهای کارمندان نقطه ضعف دارند، با این حال این قبیل مسائل نباید نادیده گرفته شوند.
در ضمن ممکن است بخواهید شرکتتان شکل و شمایل سنتی تر و سختگیرانه تری داشته باشد. که این هم هیچ مشکلی ندارد و صادقانه بگویم، مدلی که برای همه متناسب باشد وجود ندارد. اگر این روشی است که شما ترجیح میدهید پس همین رویه را دنبال کنید. نکته مهم این است که شما به عنوان رهبر یک شرکت، باید به آنچه که ارزشهایتان است مقید باشید. شما میبایست شرکتی را تاسیس کنید که متناسب با شخصیت خودتان باشد.
- مایل به استخدام چه نوع کارمندانی هستم؟
این سوال شاید برای بسیاری از افراد سوال خیلی مشکلی باشد. ظاهراً بسیاری از رهبران شرکتها تمایل به استخدام کارمندانی دارند که سختکوش، قابل اعتماد و مسئولیت پذیر بوده و میخواهند از طریق شرکت پیشرفت کنند. گرچه همهی این ویژگیها، صفات قابل تحسینی هستند، اما صرفاً تنها خصوصیاتی نیستند که می خواهید یک کارمند داشته باشد. این موضوع را مانند یک تیم بسکتبال در نظر بگیرید- در نهایت فقط یک نفر می تواند توپ را پرتاب کند. آنچه مهم است این است که باید ترکیبی از افراد با استعدادی را داشته باشید که با تواناییهایشان همدیگر را تکمیل کنند.
در تشکیل تیم کارمندانتان، علاوه بر توجه به داشتن ترکیبی از افراد با ویژگیها و استعداد های مختلف، توجه به این موضوع نیز مهم است که افرادی که در مهارتهای مشخصی تخصص و تجربه دارند را استخدام کنید.برای مثال، اگر قصد دارید بخشی از کسب و کارتان را به بانکداری اختصاص دهید حتماً باید چند نفر که در صنعت خدمات مالی مهارت دارند را استخدام کنید.اکثر صنایع تخصصی، دارای نکات ظریف و خاصی هستند که تنها راه فهمیدن این مسائل این است که افرادی را داشته باشید که در آن زمینه کار کرده باشند. داشتن ترکیبی از کارمندان و مدیران پروژهی خلاق با شخصیت های متفاوت ، ایدهآل است؛برخی خوش مشرب و اجتماعی، برخی دیگر که شاید بیشتر محتاط و ساکت باشند، برخی متفکر و رویا پرداز و برخی که بر روی انجام شدن کار و تحویل به موقع آن تمرکز دارند.
از آنجائیکه همهی ما دارای نقاط قوت و ضعف متفاوتی هستیم و لزوماً نمی دانیم که دقیقاً چه ترکیبی مناسب و صحیح است، پیدا کردن کتابهایی که توسط مدیران منابع انسانی نوشته شده اند یا انجام تحقیقات آنلاین، می توانند در تعیین بهترین ترکیبی که متناسب با نیازهای شرکتتان باشند به شما کمک کنند.بعلاوه، می توانید با رهبران کسب و کارهای دیگر در داخل جامعهتان نیز صحبت کنید تا تجربیاتشان را با شما به اشتراک بگذارند. گرچه ممکن است شما نیروی محرکه و پیشران کسب و کارتان باشید، در عین حال هر شخصی هم با نقاط قوت و ضعف منحصر به فردش وارد مجموعهی شما می شود و شما به عنوان یک رهبر باید مجموعهای را تشکیل دهید که اعضایش مهارتهای یکدیگر را تکمیل کنند.
یکی از منابعی که می تواند در تامین نیازهای کارمندانتان به شما کمک کند، بخش Drupal Jobs در سایت Drupl.org می باشد.
- هزینه های پنهان چه هزینه هایی هستند؟
مهم نیست چقدر با دقت برای رشد و توسعهی شرکتتان برنامه ریزی کرده باشید، همیشه زمانیکه کمترین انتظار را دارید غافلگیر می شوید. برای مثال، لازم است هزینه های جانبی برای اضافه کردن مجوزهای نرم افزاری را در نظر بگیرید، ممکن است لازم شود فراتر از یک سرویس ویدئو-کنفرانس رایگان مانند گوگل پاتوق/Google Hangouts عمل کنید، یا شاید تشخیص بدهید که لازم است در ارتقاء فنآوری سرمایه گذاری کنید تا کار باکیفیت تری را تولید کنید. کنار گذاشتن بخشی از بودجه برای رسیدگی به مسائل پیش بینی نشده اهمیت زیادی دارد.
- چگونه رشد و توسعه باعث تغییر شرکت میشود ؟
افزایش میزان درآمد، افزایش تعداد مشتریان و رشد و توسعهی شرکت، اهدافی هستند که اکثر رهبران شرکتها برای رسیدن به آن تلاش میکنند. اما موفق بودن به معنای ایجاد تغییر در فرهنگ سازمانی، تغییر در کارمندان و حتی مشتریان می باشد. تبدیل شدن از یک شرکت ۱۰ - نفره به یک شرکت متوسط با ۴۰ کارمند، همه چیز را تغییر می دهد. داشتن یک تیم کوچک بدان معناست که همه با هم و نزدیک به هم کار می کنند و هر فردی کارهای متعددی را انجام میدهد. وقتی شما تعداد کارمندان را اضافه می کنید در واقع چگونگی کار کردن افراد با هم را تغییر می دهید و به این ترتیب ممکن است برقراری ارتباط تبدیل به یک چالش شود.
هنگامیکه شرکت شما گسترش می یابد، ناگهان ترکیبی از افراد با شخصیتهای مختلف خواهید داشت که ممکن است افراد برونگرا، درونگرا، خلاق و تعدادی هم بسیار عملگرا که فقط میخواهند کارشان را انجام دهند را شامل شود. بسیار مهم است که شما به عنوان یک رهبر، این تفاوتها را بشناسید و افرادی را استخدام کنید که مکمل یکدیگر باشند.
اگر می خواهید به کارمندانتان این امکان را بدهید که بر اساس یک برنامهی زمانی متغیر و یا حتی از خانه کار کنند، لازم است در نظر داشته باشید که این روش چگونه باعث تغییر در عملکرهای تیمی خواهد شد.آیا برخی از کارمندان به سایرین که از خانه کار می کنند حسادت خواهند کرد؟آیا بحثهای خلاقانهای که کنار آبسردکن صورت میگرفتند باز هم اتفاق خواهند افتاد؟مهم است به یاد داشته باشید که تصمیماتی که شما به عنوان رهبر یک شرکت اتخاذ میکنید، همهی پرسنل را تحت تاثیر خواهد داد.
- مشتری دلخواهتان را خودتان تعیین کنید، اجازه ندهید که مشتریها تعیین کنندهی شما باشند
وقتی شما مسئول شرکت خودتان هستید، اضافه کردن تقریباً هر شرکتی به لیست مشتریانتان وسوسه انگیز خواهد بود. مطابق این ضربالمثل قدیمی، " گدایان نمیتوانند انتخاب کننده باشند." اما به چه قیمتی میخواهید کسب و کارتان را رشد و توسعه دهید؟ اینکه صرفاً برای افزایش درآمد ، به سادگی یک مشتری جدید را بپذیرید، ممکن است همیشه هم بهترین راه نباشد. اگر از ابتدای شروع کارتان تصمیم دارید با مشتریان کوچک تا اندازهی متوسط کار کنید، آنگاه شرکتتان را به گونهای تاسیس کنید که بر اساس تامین نیازهای همین گروه از مشتریان برنامه ریزی شده باشد. گرچه رد کردن یک مشتری بزرگ و ثروتمند با ۵۰۰ کارمند سخت است، اما ابتدا باید مطمئن شوید که آیا شرکت شما به گونه ای ساخته شده است که بتواند جوابگوی نیازهای این نوع مشتری باشد. هنگام تصمیم گیری در مورد انواع مشتریانی که می خواهید با آنها کار کنید، زمانی را هم به پاسخگویی به این قبیل پرسشها اختصاص دهید.
- مشتری ایده آل شما چگونه است؟
در نوشتن و طرح ریزی برنامهی کسب و کار، باید در بخشی از آن به تعیین چگونگی مشتری ایده آلتان بپردازید. مشتری ایدهآل می تواند بر اساس معیارهایی از قبیل: میزان درآمد تولیدی برای شما، تعداد کارمندانی که دارد و یا زمینهی کاری و نوع بازارهایی که در آن کار می کند، تعیین شود. گرچه زمانهایی هستند که ممکن است به یک جریان درآمدی جدید نیاز پیدا کنید، اما مهم این است که اجازه ندهید این فرصتهای تجاری جدید تعیین کنندهی موجودیت شما و نوع مشتریانی که با آنها کار می کنید باشند.
- چگونه میتوانید برای رشد و توسعه برنامه ریزی کنید؟
گسترش پایگاه مشتریان تقریباً همیشه اتفاق خوبی است، اما مسلماً دوست ندارید با پیشرفت شرکتتان ناگهان با شرایط غافلگیرکنندهای رویرو شوید. بنابراین در طراحی برنامهی کسب و کارتان این فاکتور را هم در نظر بگیرید که ایجاد جریانات درآمدزای جدید چگونه می توانند شرکتتان را تحت تاثیر قرار دهند. برای مثال در نظر بگیرید که اگر رشد ۱۰ درصدی داشتید بدان معناست که نیاز به استخدام ۱۵ کارمند جدید خواهید داشت، از قبل با مدیر منابع انسانی در مورد آن برنامه ریزی کنید. برای هر یک از مواردی از قبیل سودآوری، مخارج، جریان نقدینگی، بهرهگیری از کارمندان و هزینه به ازای هر کارمند معیارهایی را تعیین کنید.
- متفاوت اندیشیدن چگونه کمک به جذب مشتریان جدید میکند؟
راه اندازی کمپین های تبلیغاتی و روابط عمومی می توانند کمک بزرگی برای جذب مشتریان جدید باشند. اما روشهای قدیمی ممکن است منتهی به جذب آن نوع مشتریانی که شما برای ساختن شرکتتان به آنها نیاز دارید نشوند. شاید متفاوت اندیشیدن یک کلیشه باشد اما اغلب نتایج باورنکردنی دارد. یک شرکت دروپالی در هلند مثالی از چگونه خلاقانه اندیشیدن را به همه نشان دادکه به شیوهای فرصت طلبانه به یکباره باعث توسعه و پیشرفتشان شد.
در سال ۲۰۰۷ این شرکت دریافت که فرارسیدن بازیهای المپیک پکن می تواند یک فرصت طلایی برای راه اندازی و ابقای یک کسب وکار جدید باشد. این گروه مفهوم منحصر به فردی به نام "برنامهی A تا B" را مطرح کردند که مخفف از آتن/ Athens تا پکن/ Beijing بود. این شرکت، خطاب به رهبران سازمان ورزشی هلند (DSA) ایدهی تبلیغ المپیک پیش رو و ایجاد جنبش در کشور را مطرح کرد. گرچه DSA در ابتدا به این پیشنهادها پاسخی نداد و یا فعالانه با سایر سازمانهای خلاق وارد گفتگو نشد اما آنها به قدری از این پیشنهاد خوششان آمده بود که به این شرکت مبلغی را برای راه اندازی کمپین پرداخت کردند.
- چگونه یک شرکت میتواند مشتریانش را حفظ کند؟
آیا بعد از اتمام اولین پروژه برای یک مشتری جدید، ارتباط شما با آن مشتری هم خاتمه مییابد؟ امیدوارم پاسختان منفی باشد، اما بسیاری از شرکتها برنامه ای برای سود جستن از انجام یک کار خوب و بهره برداری از رضایتمندی یک مشتری راضی را ندارند. شرکتهای موفق اغلب آنهایی هستند که از قبل برای معرفی کارهای خوبشان به مشتریان بالقوه برنامه ریزی می کنند. پیاده سازی برنامهای برای ابقاء مشتری ، در جهت حفظ مشتریان راضی و همچنین استفاده از آنها بعنوان نقطهی قوت برای جذب مشتریان جدید بسیار مهم است.
اینکه نام شرکتتان را هم در ذهن مشتریان موجود و هم مشتریان سابق ، زنده نگهدارید بسیار مهم است. برنامه هایی نظیر خبرنامهی شرکت، همراهی با مشتری برای حضور در یک کنفرانس صنعتی، انتشار یک مطالعهی موردی در سایت Drupal.org و یا چاپ و نشر مشترکانهی مقاله ای راجع به یک پروژه در یک مجلهی تجاری صنعتی، اغلب میتوانند به محکم کردن و تقویت یک رابطهی تجاری نوپا کمک کنند. تشویق مشتریان موجود یا سابق به خرید بیشتر، خیلی آسانتر است تا اینکه بخواهید یک مشتری کاملاً جدید را هدف قرار داده ، با او صحبت کرده و متقاعدش کنید. دروپال همچنین برنامهای به نام برنامهی حمایت از شرکا را دارد که مزایایی از قبیل قابل رویت بودن و جذب مشتری جدید را برای اعضایش فراهم می کند.
- آیا همکاری با سایر اعضای جامعهی دروپال فایدهای دارد ؟
پاسخ کوتاه به این پرسش یک" بلهی" محکم است. پس دادن به جامعهی دروپال و کمک به سایرین روش فوق العاده ای برای ایجاد و تقویت جایگاهتان در بازار است. به آنچه که اعضای پشتیبان دروپال در مورد پس دادن به جامعهی دروپال می گویند گوش دهید.
جامعهی دروپال بیش از ۱.۱ میلیون سایت را در برمی گیرد که با دروپال اجرا می شوند. این بدان معناست که شرکتهای بیشماری هستند که نیاز به کمک دارند و یکی از اولین جاهایی که به دنبال کمک میروند از طریق همکارانشان به عنوان کاربران دروپالی و مسئولان پشتیبانی پروژهشان میباشد.
اما درکنار مسئلهی عضویت آسان در این جامعه، موضوع مهمتری مطرح میشود. برای اینکه جامعهی دروپال رشد و پیشرفت داشته باشد باید اعضا حاضر به پس دادن به جامعه باشند. قطعاً نه تنها این موضوع ترویج یک پیام مثبت است بلکه همین نگرش نوع دوستانه است که باعث میشود شرکتها برای به اشتراک گذاشتن ایدههایشان گرد هم آیند که نهایتاً منجر به رشد و پیشرفت خواهد شد. زمان و منابع مورد نیاز برای ساختن چیزی بزرگتر از شرکتتان و بدون کمک گرفتن از خود جامعه، بیشتر صرف ترویج حسن نیت و بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات گروهتان خواهد شد.
- شما در این راه تنها نیستید
راه اندازی یک شرکت دروپالی یک هدف فوق العاده هیجان انگیز است و افرادی که به اندازهی کافی قوی هستند که بتوانند چیزی را از صفر شروع کنند اغلب میگویند که این یکی از بهترین کارهایی است که تا به حال انجام داده اند. نکتهی خوب این است که مجبور نیستید این راه را تنهایی طی کنید ، افراد و سازمانهای بیشماری وجود دارند که به شما در دستیابی به رویاهای موفقیتتان کمک خواهند کرد.
از مرحلهی پروراندن برنامههای اولیهی کسب و کارتان تا رسیدن به جایی که بخواهید نمودار رشد شرکتتان را ترسیم کنید، افراد و منابع زیادی در جامعهی دروپال هستند که می توانند به شما کمک کنند. نکتهی خوب این است که برای دستیابی به این منابع مجبور نیستید راه دوری بروید.
منابع بیشتر:
DrupalCon Amsterdam ۲۰۱۴: Life in the Fast Lane – Achieving Sustainable Growth
DrupalCon Amsterdam ۲۰۱۴: Leaping the Hurdles to Growing Your Drupal agency
DrupalCon Portland ۲۰۱۳: Mistakes Agencies Make